torsdag 29. september 2011

To av tre unge mobbes på nett.

Jeg vet at dette er på siden av oppgaveteksten for kurset. Likevel er det nå engang slik at "det hjertet er fullt av, bobler munnen over med." (ukjent kilde).

Leser (igjen) artikkel i lokalavisen, (Adresseavisen 29.9.2011) som slår fast følgende:

http://www.adressa.no/forbruker/digital/article1534254.ece

- Digital mobbing er mobbing som utføres via mobil eller internett

- Digital mobbing blir også omtalt som skjult mobbing fordi den er vanskelig å oppdage.

- 66% av barn mellom 10 og 15 år har opplevd digital mobbing.

- 14% oppgir at digital mobbing er vanlig


Artikkelen henviser til en fersk undersøkelse gjennomført av Norstat for Telenor, og hevder at hele 250.000 barn og ungdom har vært utsatt for digital mobbing.



"Deling"? Dette var et sentralt tema ved siste forelesninger. Hvordan stimulere kollegaet, lærerne som profesjon, og elevene til å dele med hverandre?

Elevene kan dette.

Mange gjør også lovstridige ting på sosiale medier, uten å reflektere over at det er et problem. Daglig leder i Barnevakten, Øystein Samnøen, peker eksempelvis på spredning av grove rykter, sterk sjikane og seksuelle tilnærmelser. Å spre bilder uten samtykke er den mest utbredte formen for mobbing og lovbrudd. Det er svært vanskelig å fjerne bilder som er delt digitalt.



-"Gjør mot andre, det du vil at andre skal gjøre mot deg", hevder han. Samtidig presiserer han at alle har et ansvar for å si ifra til en voksen dersom man vet om noen som blir mobbet på nett.


Min avdøde oldemor ville ha sagt: "Kast ut dette svineriet!".




Jeg tenker på IKT-medaljens bakside, og at lærere og skolen med denne rivende IKT-utviklingen, og alltid-online-virksomheten står ovenfor mange utfordringer, som i stor grad blir nok en belastning på de voksne som kanskje møter barna i størst grad - lærerne!


Kan noen hjelpe meg opp fra denne negative dreiningen om IKT?

Et bibelsitat, ville vært nærliggende i mine kretser, men jeg imøteser denne gang anvendelige synspunkter fra Erstad, Hauge, Skaalvik eller andre :-)

1 kommentar:

  1. Dei vaksne må faktisk våge å ta styringa og å bry seg. Vi har hatt det tøft i haust på skulen, og bruk av facebook tok heilt av - kommentarar og ein språkbruk med ord eg aldri ville kunne verken ha sagt eller skrive. Du nemner Barnevakten. Eg trur mykje handlar om dei vaksne her, om foreldra. Vi planleggjer å ha eit møte på kveldstid - trinnvis (ca. 150 elevar på trinnet) - som vi gjer obligatorisk for elevane og inviterer foreldra med på. Eg veit foreldra kjem om elevane møter. Barnevakten.no stiller med kunnskap og døme - og elevar og foreldre får høyra same informasjon. Det har eg gjort på skulen eg var tidlegare - med gode resultat.

    SvarSlett