fredag 11. november 2011

Kunden har rett, - til å bli hørt.

En måned og 6 dager siden "Duppering". Med mentors pekefinger, og varsel om en passiv blogg, kan jeg ikke annet enn å gjøre en kaldstart, - før det hele dør ut.

IKT-planen var klar, og rektor hadde sammen med IKT-ansvarlig pekt på en rekke forhold og satsningsområder. Rektor var klar til å fremlegge planen  for et samlet skolestyre. Jeg gledet meg. Så hadde det seg bare slik at FAU kom med et noe generelt innspill til sakslisten, og tidlig i møtet annonserte en sak til eventuelt. Han fikk rikelig med taletid, og presenterte uten at styret fikk tenkt seg om hele tankerekken sin.

Rektor valgte å holde tilbake sak om IKT-plan, og gjorde dette kjent for styret. Underveg slo det meg. Hvorfor i all verden hadde jeg ikke invitert FAU med i dette IKT arbeidet? Hvorfor hadde jeg, eller skolestyret ikke kartlagt de fantastiske ressurser som fantes lokalt? Det viste seg at FAU leder hadde fingerspisskompetanse på IKT-området, og sågar hadde lyst til å bidra til dette. Uoppfordret.

Jeg sier til meg selv, uten å ha faglig teoretisk ryggdekning for dette per nå. Her ble jeg og skolen et offer for manglende systematikk.

Jeg gleder meg over at FAU kom på banen, og ser frem til at denne FAU-lederen kan lære oss, og tilføye skolen vesentlig kompetanse. I vår sammenheng er han kunden vår, og en slik har vel alltid rett?

Hvordan dette går, får du innblikk i senere.

2 kommentarer:

  1. Så flott at du har et FAU som er villig til å stille. Samtidig blir det veldig viktig å få lærerne med på at dette er noe dere sammen trenger. Hvis ikke kan det fort bli en hendelse, bare.

    SvarSlett
  2. Så enig. Har du et tips på hvordan jeg kan "sikre" meg, eller legge til rette for at lærerne ikke blir glemt. Eller presset inn i noe de kanskje ikke mestrer. Det ville ikke vært godt om forventnigene ble større enn evnen.

    SvarSlett